woensdag, maart 26

20, 19 en 18 voor 40

Ik heb tot een ander scharnierjaar in mijn leven gewacht om de aftelling van de jaren '80 af te ronden.

1988 was er ook weer boenk op. Eindelijk weg van mijn eerste liefde (die van de botsauto's), profiteren van het studenten- en kotleven en een hele zomer van drie maanden lang, samen met mijn beste vriendin naar haar oom en tante in de States. Die Amerikanen, dat was pas een culturele kloof, ons ogen opengetrokken!! We kregen een eigen kamer (completely redecorated), gingen ontbijten bij McDonald's, reden naar de drive-in movies en kusten op de achterbank met de zoon des huizes (één van ons beiden hé), deden aan 'internationale relaties', spraken van poteetoos en niet van potaatoos, namen deel aan pool parties, reden helemaal naar de Niagara Falls en vlogen naar Disney World, namen een vakantiejob aan de lopende band aan tussen de Puertoricanen en tegen augustus was ons geld op. Gelukkig kregen we kost en inwoon van onze fantastische pleegouders waar we BBQ-den met marshmallows, de shoppingmall onveilig maakten op hun kosten (van Wijnegem Shopping Center was nog lang geen sprake), met een camionband de Delaware afvoeren en fortune cookies van de Amerikaanse Chinezen leerden kennen. Een wereld ging voor ons open! THANX

(FOTO STATES NOG TOEVOEGEN)

In de wereld: 1988 Bom ontploft boven Lockerbie, 1989 Berlijnse muur valt, Bloedbad op het Tiananmenplein, Fatwa voor Salman Rushdie en zijn duivelsverzen, 1990 Mandela is vrij, Duitsland wordt herenigd

Persoonlijk 1988-1990: Ik verlies mijn dierbare grootouders, drie jaar op rij, ik ontdek het fuifleven en hou van dansen, ik leer brossen, biljarten, op café gaan en de andere geneugtes des levens. En ik haal mijn schade in, maar let wel: de ene na de andere ;-)) Ik heb een lief op univreis naar Parijs, ene in Barcelona en ene in Moskou. Het maakt de studiereizen extra boeiend! In Barcelona ontdekken we Gaudi en Picasso, in Moskou de theematrones op elke hotelverdieping, we zigzaggen tussen pooiers en Russische maffia, overleven op zoete champagne en Vitabissen en verpatsen onze chocola en nylon kousen aan de Russen. Glasnost stond in zijn kinderschoenen, dat leerden we met scha en schande... Tussendoor toch nog effe een thesis schrijven op één van de eerste PC's (waar is de tijd?). Ik eindig mijn studentenleven in schoonheid, met grote onderscheiding en mag als eerste job een rapport schrijven voor Paula D'Hondt (die toen in dat fantastische Résidence Palace haar kantoor had), waar mijn VUB-mentor zijn naam onder zet!

Muziekkeuze: 1988 -- Bram Vermeulen, Billy Ocean - Get Out Of My Dreams, Get Into My Car, Eddy Grant - Gimme Hope Jo'anna, Gloria Estefan & Miami Sound Machine - Can't Stay Away From You, Mory Kante - Yé Ké Yé Ké, Phil Collins - A Groovy Kind Of Love, Sam Brown - Stop, Tracy Chapman - Fast Car, Yazz & The Plastic Population - The Only way Is Up, Les Negresses Vertes - Zobi la mouche, R.E.M. - Orange Crush ; 1989 -- De La Soul - Me Myself & I, Kaoma - Lambada, Neneh Cherry - Buffalo Stance, Simple Minds - Belfast Child, Soul II Soul - Back To Life, The Bangles - Eternal Flame, Lenny Kravits - Mr. Cab Driver, Lou Reed - Dirty Blvd, Neil Young - Rockin' In The Free World, Pixies - Monkey Gone To Heaven, Technotronic - Pump Up The Jam, The B-52's - Love Shack, Van Morrison - Have I Told You Lately ; 1990 -- C&C Music Factory - Gonna Make You Sweat (Everybody Dance Now), Deee-Lite - Groove Is In The Heart, Iggy Pop - Candy, Lou Reed & John Cale - Nobody But You, MC Hammer - U Cant' Touch This, Morrisey - Every Day is Like a Sunday, Nick Cave & The Bad Seeds - The Weeping Song, Public Enemy - Fight the Power, Sonic Youth - Kool Thing, The Pogues - Summer In Siam en The Scene - Blauw

Sinead O'Connor - Nothing Compared To You lijkt speciaal voor mijn liefdesverdriet van dat moment, op de minuut af, geschreven ("It's been 7 hours and 15 days, since you took your love away")


De jaren '80 zitten er op. Het laatste decennium van de 20e eeuw zal moeten wachten tot begin april. We zijn er effe mee weg... olé, pistolet, santé! Hasta luego xxx

Geen opmerkingen: